Doa Ini Pendek Tapi Fadillahnya Luar Biasa

Kamis, 26 Desember 2019 - 20:33 WIB
Doa Ini Pendek Tapi Fadillahnya Luar Biasa
Doa Ini Pendek Tapi Fadillahnya Luar Biasa
A A A
Islam adalah agama yang mengajarkan kebaikan dan keselamatan bagi umat manusia. Rasulullah SAW memberi tuntunan sempurna agar seseorang mendapatkan kebahagiaan dunia dan akhirat.

Ada satu doa yang diajarkan Beliau shallallahu 'alaihi wa sallam (SAW) yang lafaznya pendek, namun keutamannya (fadillah) sangat besar. Doa ini mengandung segala kebaikan baik di dunia maupun di akhirat.

Sayyidina Abbas radiallahu 'anhu (RA), paman Nabi SAW datang kepada Nabi dan berkata: "Ya Rasulullah, ajarkanlah aku doa," katanya.

Lalu Rasulullah SAW berkata: "Wahai pamanku, bacalah:
اَللَّهُمَّ إِنِّيْ أَسْأَلُكَ الْعَافِيَةَ

Allahumma inni as alukal-'Aafiyah.
(Ya Allah, aku memohon kepada-Mu 'Afiyah).

Apa yang dimaksud dengan 'Aafiyah?
Ulama lulusan Hadhramaut Yaman, Al-Habib Quraisy Baharun menjelaskan, 'Afiyah artinya menyelamatkan diri daripada semua kesusahan yang menimpa.

Untuk menjadi sehat, kita perlu berada di dalam 'Afiyah. Untuk mempunyai uang yang cukup, kita harus berada di dalam 'Afiyah. Untuk terus hidup sejahtera, kita harus berada di dalam 'Afiyah.

Agar anak-anak dilindungi, kita perlu berada di dalam 'Afiyah. Dan jika kita sudah diampuni dan tidak dihukum, kita berada dalam 'Afiyah.

Jadi, pada dasarnya 'Afiyah itu bermaksud dengan memohon: "Ya Allah, lindungilah aku daripada apa-apa kesakitan, kesusahan dan segala penderitaan". Ini termasuk untuk di dunia dan akhirat.

Sayyidina Abbas berfikir tentang ini untuk seketika, dan kemudian dia datang kembali kepada Nabi SAW selepas beberapa hari lalu dia berkata. "Ya Rasulullah, doa ini seolah-olah sedikit pendek. Saya minta sesuatu yang lebih besar."

Nabi SAW kemudian berkata: "Wahai pamanku yang dikasihi, mohonlah kepada Allah untuk 'Afiyah, maka anda tidak boleh diberi apa-apa yang lebih baik daripada 'Afiyah. Ia adalah satu doa yang mudah namun terbaik."

Setiap doa yang kita panjatkan seperti memohon keselamatan, dijauhkan dari kesusahan, kesulitan, kesedihan, bahaya (musibah). Semua itu termasuk di dalam doa "Allahumma Inni As Aluka Al-'Aafiyah". Semoga kita memperbanyak doa ini baik dalam salat maupun di luar salat.

Wallahu A'lam Bisshowab
(rhs)
Copyright © 2024 SINDOnews.com
All Rights Reserved
berita/ rendering in 0.4190 seconds (0.1#10.140)