Jangan Tinggalkan 2 Wirid Ini Setelah Sholat Shubuh dan Maghrib

Minggu, 26 September 2021 - 23:35 WIB
loading...
Jangan Tinggalkan 2 Wirid Ini Setelah Sholat Shubuh dan Maghrib
Pendakwah asal Malaysia, Ustaz Azhar Idrus dalam satu kajiannya. Foto/Ist
A A A
Ilmu tanpa amal ibarat pohon tak berbuah. Barangsiapa yang bertambah ilmunya dan tidak bertambah hidayahnya, niscaya ia akan bertambah jauh dari Allah.

Orang yang mengamalkan ilmu yang telah diketahuinya, maka Allah akan menunjukkan apa yang belum diketahuinya. Beruntunglah mereka yang senantiasa beramal saleh dan mengajarkannya kepada orang lain.

Pendakwah asal Malaysia Ustaz Azhar Idrus, dalam satu kajiannya menyampaikan dua amalan sunnah setelah sholat Maghrib dan Subuh. Amalan wirid ini memiliki fadhilah (keutamaan) yang besar. Berikut amalannya:

1. Membaca Zikir Ini 10 Kali
Zikir ini dibaca setelah sholat Shubuh dan Maghrib dalam posisi masih duduk tahiyyat akhir.

لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ, لَهُ الْمُلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ, يحيي ويميت, وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ

Laa ilaha illallahu wahdahu laa Syarika lah, Lahul Mulku wa Lahul hamdu, Yuhyii wa Yumiitu, wa Huwa 'ala Kulli Syai-in Qodiir.

Artinya:
Tiada Tuhan melainkan Allah Yang Maha Esa, tiada sekutu bagiNya. BagiNya segala kerajaan dan segala pujian. Dialah yang menghidupkan dan mematikan, dan Dialah yang Yang Maha Berkuasa atas segala sesuatu.

Fadhillah:
Dari Abu Dzar berkata, sesungguhnya Rasulullah SAW bersabda: "Barangsiapa yang membaca selepas sholat Subuh, dalam keadaan kakinya masih seperti tasyahhud akhir, sebelum berkata-kata sebanyak sepuluh kali, ditulis baginya sepuluh kebaikan, dihapuskan daripadanya sepuluh kejahatan (dosa), diangkatkan baginya sepuluh darjat (kedudukan), dan dia pada hari itu terjaga daripada segala perkara yang dibenci, terbentang daripada syaitan, serta tidak ada suatu dosa yang dapat membinasakannya pada hari itu kecuali syirik (menyekutukan) Allah". (HR at-Tarmizi dengan sanad Hasan, Imam at-Thobrani menyebutnya di dalam al-Aushot dan al-Kabir. Lihat juga Shahih at-Targhib wa at-Tarhib: 1/306)

Imam an-Nasa'i menambahkan: "Dan baginya setiap yang dibacanya pahala seumpama membebaskan seorang hamba."

2. Membaca Doa Ini 7 Kali
Setelah membaca zikir di atas, dilanjutkan membaca doa ini sebanyak tujuh kali.

اللَّهُمَّ أَجِرْني مِنَ النَّار

Allahumma Ajirnii Minannaar

Artinya:
Ya Allah, peliharalah kami dari api neraka.

Fadhillah:
Dari Al-Harith bin Muslim dari ayahnya berkata: Nabi shallallahu 'alaihisallam bersabda: "Apabila kamu selesai menunaikan sholat Shubuh, maka bacalah sebelum kamu berkata-kata: "Allahumma Ajirna Minannar" tujuh kali, maka sekiranya kamu meninggal pada hari itu, Allah menulis bagimu perlindungan daripada api neraka. Dan apabila kamu selesai menunaikan sholat Magrib, maka bacalah sebelum kamu berkata-kata: "Allahumma ajirna minnar" tujuh kali, maka sekiranya kamu meninggal pada malam itu, Allah menulis bagimu perlindungan daripada api neraka." (HR Abu Dawud dan an-Nasa'i)



Berikut Tausiyah Ustaz Azhar Idrus disiarkan Kanal Youtube Channel Shahzaro:
(rhs)
Copyright © 2024 SINDOnews.com
All Rights Reserved
read/ rendering in 0.1840 seconds (0.1#10.140)